ترویج بانکداری الکترونیک

نکات و مطالب آموزشی بانکی و بانکداری الکترونیک

پشتیبانی

۴۰ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

انتظار در حد توان


خداوند فرمودند:

لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاّ وُسْعَها ... (بقره، 233)

همه بهاندازه توانشان مکلف هستند.

 

تفویض مسؤولیت به زیردستان باید بر اساس توانایی‌هایشان باشد و به همان مقدار از ایشان انتظار داشت.


📚برگرفته از کتاب 300 نکته در مدیریت اسلامی حجت الاسلام قرائتی


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

دقت در پرداخت های امن اینترنتی

دقت در پرداخت های امن اینترنتی


اگر کلمه https را نمیبینید شما به یک پرداخت ناامن منتقل شده اید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

69 نکته امنیتی برای استفاده امن از اینترنت بانک

نکاتی مهم امنیتی اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از وقوع جرم در ارایه خدمات بانکداری الکترونیک به شرح ذیل می باشند:

1- هنگام دریافت پاکت رمز کارت بانک خود از شعبه به سلامت و پاره نبودن پاکت دقت کنید.
2- به محض وصول رمز کارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغییر دهید.
3- به محض دریافت کارت‌ بانک، نسبت به یادداشت  شماره 16 رقمی آن اقدام کنثید . به خاطر داشته باشید برای  بستن حساب هنگام سرقت یا مفقود شدن کارت به این شماره نیاز دارید.
4- شماره چهار رقمی که به عنوان رمز استفاده می‌کنید، به سادگی برای دیگران قابل حدس زدن نباشد. برای مثال از سال تولد، سال ازدواج یا شماره تلفن خود استفاده نکنید.
{ادامه مطلب را بخوانید...} 

ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

بانکداری از طریق تلفن همراه

بانکداری از طریق تلفن همراه

​سیستم های ارایه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه ، ارتباط بین صاحبان حساب های سپهری و شبکه بانکی را از طریق تلفن همراه و بر پایه فناوری هایی نظیر SMS ، IVR ، WAP ، USSD ، NFC ، STK و GPRS فراهم نموده و امکان انجام برخی از عملیات بانکی را میسر می نمایند. این سیستم ها از یک سرور بعنوان دریافت کننده درخواست های کاربران ، گوشی های موبایل کاربران جهت ارسال درخواست ها و یک خط ارتباطی به منظور مبادله درخواست ها و پاسخ ها بین سرور و کاربران تشکیل می شوند و کاربران آنها ، تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه قادر به استفاده از خدمات ارایه شده می گردند.

 مزایای استفاده از خدمات بانکی از طریق تلفن همراه

با استفاده از خدمات بانکی از طریق تلفن همراه ، شخص برای انجام بسیاری از کارهای بانکی خود دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک نخواهد داشت. همچنین استفاده از پول فیزیکی در نقل و انتقال وجه کاهش می یابد. مزیت دیگر استفاده از همراه بانک عدم محدودیت مکانی و زمانی استفاده از خدمات بانکی می باشد. به نحوی که شخص قادر خواهد بود بصورت ٢٤ ساعته در ٧ روز هفته از سرویس های آن استفاده نماید. بطور کلی از مزایای استفاده از این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد :
١.    کاهش مسافرت های درون شهری غیر ضروری
٢.     کاهش ترافیک
٣.     کاهش مصرف سوخت
٤.     کاهش آلودگی هوا
٥.     کاهش هزینه انجام امور بانکی
٦.     کاهش استهلاک اسکناس ( پول فیزیکی )
٧.    کاهش مخاطرات ناشی از حمل پول
٨.     سرعت و دقت بالای انجام امور بانکی
٩.    ٧٢٤ بودن سرویس دهی ( ٧ روز هفته ٢٤ ساعته )

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

نکات امنیتی استفاده از همراه بانک (Mobile Banking)

نکات امنیتی استفاده از همراه بانک (Mobile Banking)

1- لطفا به منظور جلوگیری از سرقت اطلاعات توسط برنامه آلوده به بدافزار، نرم افزار همراه بانک را از وب سایت اصلی بانک و یا منابع قابل اعتماد و مورد تائید بانک دریافت نمائید.

2- با وجود تمهیدات در نظر گرفته شده در برنامه همراه بانک به منظور جلوگیری از افشاء اطلاعات حساس، حتی الامکان در هنگام اتصال به شبکه های بی سیم عمومی از نرم افزارهای همراه بانک استفاده نشود.

3-  به منظور جلوگیری از حملات فیشینگ، و یا استفاده از از تکنیک های مهندسی اجتماعی در جهت سرقت اطلاعات، از کلیک کردن روی لینک ها و یا دریافت فایل های ضمیمه پیام هایی که از طرف اشخاص ناشناس برای شما و یا در گروه های مختلف ارسال می شود، بپرهیزید.

4- به منظور جلوگیری ازآلودگی به بدافزارهای جدید که از طرق مختلف منتشر می گردند از نرم افزارهای امنیتی) ضد بدافزار، آنتی ویروس ، فایروال(تلفن همراه که به روز رسانی می شوند، استفاده شود.

{ادامه مطلب را بخوانید...} 

ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

بانک مجازی(V-Bank)

مقدمه(چرا بانکداری دیجیتال؟)

 امروزه گسترش و نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین انقلاب آن را در چرخه حیات انسانها و سازمانها نمی توان نادیده گرفت. این تکنولوژی باعث دگرگونی در روشها نگرشها و کوششهای افراد و سازمانها در ایجاد ابزار و مشاغل جدید شده است. مهمترین ابزار این تکنولوژی را می توان اینترنت نامید که خود می تواند بستر مناسبی برای تحقق و بکارگیری فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف باشد. عرصه های مانند کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک را میتوان به عنوان مهمترین دستاورد فناوری اطلاعات و اینترنت به شمار آورد. به عنوان مثال گسترش این فناوری باعث شده حجم تجارت الکترونیک در کل جهان روز به روز در حال افزایش باشد و این نوع تجارت کم کم  جایگزین تجارت سنتی گردیده است و یا خواهد گردید. برای اینکه تجارت الکترونیک موفق و کارآمد داشته باشیم لازمه آن بانکداری الکترونیک و یا مجازی می باشد و در صورتی می توانیم بگوییم که تجارت الکترونیک در کشور ما پیاده سازی شده است که پیش از آن بانکداری الکترونیک محقق شده باشد و یا به تعبیری دیگر شرط لازم برای اجرای تجارت الکترونیک بانکداری الکترونیک می باشد. ولی صرفا این شرط کافی نمی باشد.

برای بانکداری الکترونیک تعاریف مختلفی می توان ذکر نمود :

1-      امکان دسترسی مشتریان به خدمات بانکی با استفاده از رسانه‌های ارتباطی و بدون نیاز به حضور مشتریان

2-      ارائه خدمات و عملیات بانکی اعم از فعالیتهای الکترونیکی یا دستی به مشتریان از طریق ابزارهای الکترونیک

3-      استفاده مشتریان از اینترنت برای انجام تراکنشهای مالی و اقتصادی خود

 {ادامه مطلب را بخوانید...} 

ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

نکات امنیتی استفاده از بانکداری الکترونیکی

در این نوشتار نکاتی را برای حفظ امنیت شما در بانکداری الکترونیکی یادآور می شویم.

اینترنت بانک:


•    به نشانی بانکداری مجازی دقت کنید، هر نشانی دیگری غیر از https//ebank.city-bank.net  نامعتبر است. به نشانی های مشابه و نزدیک بهنشانی سایت بانک دقت کنید.




•    هرگز از طریق لینک های موجود در سایت های دیگر به سایت بانک مراجعه نکنید بلکه نشانی سایت https//www.city-bank.ir   را در محل مناسبش تایپ کنید.
•    نام کاربری و رمز عبور خود را با دقت انتخاب کنید. طوری نباشد که دیگران بتوانند آن را حدس بزنند. برای مثال اسم خودتان، سال تولد، شماره شناسنامه، نام شخصیت محبوب، مکان مورد علاقه و ... نباشد.
•    تعداد حروف رمز عبور خود را کمتر از 8 کاراکتر در نظر نگیرید و حتما در گذرواژه خود از حروف کوچک و بزرگ به همراه اعداد استفاده کنید. {ادامه مطلب را بخوانید...} 
ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

نکات ایمنی بانکداری الکترونیکی

بانک توسعه صادرات ایران    بانکداری الکترونیکی    نکات ایمنی

روشی هایی به منظور امنیت بیشتر در بانکداری اینترنتی

نکات امنیتی برای پیشگیری از وقوع جرم در ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی

در صورت بروز اشکال در عملیات بانکی، از مراجعه به افراد غریبه به شدت خودداری کنید .

ملاحظات امنیتی در خصوص رمز اول و دوم کارت بانک و CVV2

1. هنگام دریافت پاکت رمز کارت بانک خود از شعبه به سلامت و پاره نبودن پاکت دقت کنید.

2. به محض وصول رمز کارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغییر دهید.

3. کد CVV2 ، رمز اول و دوم کارت شما محرمانه است. از ارائه آن به دیگران خودداری کنید.

4. شماره چهار رقمی که به عنوان رمز اول کارت اختصاص می­دهید، به سادگی برای دیگران قابل حدس زدن نباشد. برای مثال از سال تولد، سال ازدواج یا شماره تلفن خود استفاده نکنید.

5. یک شماره 4 رقمی (غیراز رمز اصلی) در دو طرف کارت جهت به اشتباه انداختن سارق درج کنید.

6. یک رمز 5 تا 12 رقمی بعنوان رمز دوم کارت از طریق خودپرداز بانک یا اینترنت‌بانک تخصیص دهید.

7. شماره کارت و رمزهای اول و دوم را به خاطر بسپارید و از یادداشت کردن رمزها کنار کارت و قرار دادن برگه رمز در کیف کارت به شدت خودداری کنید.

{ادامه مطلب را بخوانید...} 

ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

٩٩درصد گزارش‌های سوء استفاده از کارت‌های بانکی مربوط به پوزها است

٩٩درصد گزارش‌های سوء استفاده از کارت‌های بانکی مربوط به پوزها است

 سرقت اطلاعات کارت بانکی افراد با دستگاهی به نام اسکیمر، ازجمله مواردی است که به دور از چشم مشتری سریعا اطلاعات کارت را کپی می‌کند. این دستگاه می‌تواند با کپی‌کردن مغناطیسی که روی کارت بانکی وجود دارد، پین کارت را کپی کرده و سپس به کارت خام دیگری منتقل کند. در این شرایط، فرد یا افراد سوءاستفاده‌‌کننده برای رسیدن به مقصود خود نیازمند رمز کارت هستند. 

@bsiran

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

کیوسک بانک صادرات ایران

قابلیت ارائه خدمات بانکی (مشابه دستگاه خودپرداز ) به جز پرداخت وجه را دارد از جمله :مانده گیری حساب، خلاصه صورتحساب، انتقال وجه ،خرید شارژ اعتباری، خرید شارژمستقیم (TOPUP)، پرداخت قبض ،عملیات رمز و خدمات بدون کارت شامل دریافت کد شبا و اعلام مفقودی کارت .

علاوه بر خدمات عنوان شده این دستگاه قابلیت ارائه خدمات اطلاع رسانی به مشتریان را نیز دارا می باشد.

خدماتی نظیر صدور آنی کارت هدیه برای دارندگان سپهر کارت، فروش انواع شارژها، فروش بلیت های مختلف، عوارض سازمان ها ، خدمات دفاتر و ...... را می توان با نصب دستگاه های کیوسک بانک در خارج از شعب بانک صادرات ایران و در محل مشتریان نیز ارائه نمود

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ترویج بانکداری الکترونیک

نرخ ارز