8. رمزهای خود را هر سه یا چهار ماه تغییر دهید.

9. هیچ بانکی به اطلاعات محرمانه کارت شما (نظیر رمز اول یا دوم، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت) نیاز ندارد. به ایمیل‌ها و پیامک‌هایی که به عنوان بانک این اطلاعات را از شما می‌خواهند، هرگز پاسخ ندهید.

ملاحظات امنیتی در باره نحوه نگهداری و استفاده از کارت بانک

1. بعداز دریافت کارت خود از بانک، شماره 16 رقمی کارت ، شماره تماس HelpDesk و تلفن‌بانک را برای موارد ضروری یادداشت و در دسترس قراردهید. برای مسدودی کارت هنگام سرقت یا مفقود شدن به این شماره‌ها نیاز دارید.

2. از سپردن کارت خود به دیگران خودداری و در صورت لزوم، فوراً برای تغییر رمز خود اقدام کنید.

3. به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده افراد کلاهبردار، به محض اتمام موجودی کارت هدیه، نسبت به امحاء آن (شکستن، خدشه‌دارنمودن نوارمغناطیسی، ...) اقدام گردد.

4. در حساب‌های متصل به کارت بانک، موجودی بیش از نیاز روزانه نگهداری نکنید.

5. تعداد زیاد کارت بانک غیرضروری به همراه نداشته باشید.

اقدامات لازم در زمان مفقود شدن کارت

1. به محض اطلاع از مفقود شدن و یا به سرقت رفتن کارت خود، به مسدودنمودن آن اقدام نمائید.

2. برای مسدودی کارت بانک داشتن رمز دوم کارت الزامی است.

3. روش‌های مسدودی کارت عبارتند از: مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک صادر کننده کارت، تلفنبانک، همراه بانک، خودپرداز، مراجعه به شعب بانک صادرکننده کارت، تماس با بخش HelpDesk بانک صادرکننده کارت.

توصیه های امنیتی استفاده از خودپرداز

1. شب ها از مراجعه به خودپردازهایی که در محل‌های کم رفت و آمد و تاریک قرار دارند، خودداری کنید.

2. از عدم وجود دوربین سارقان در محیط اطراف خودپرداز اطمینان حاصل کنید. (دوربین‌های کوچکی که کمتر قابل مشاهده بوده و برای مشاهده رمز کارت‌بانک مشتریان در اطراف خودپرداز و با حداقل فاصله ممکن با صفحه‌کلید خودپرداز نصب می‌گردند)

3. درصورت ضبط کارت توسط خودپرداز، جهت اطمینان از سرقت کارت، باید حداقل یکی از موارد ذیل رخ دهد: نمایش پیام خارج از سرویس شدن خودپرداز – چشمک زدن چراغ LED کارت‌خوان و نمایش پیام لطفاً کارت خودرا وارد نمائید.

4. هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، طوری جلوی دستگاه بایستید که کسی امکان دیدن صفحه کلید را نداشته باشد. (میتوان دست دیگر را بعنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار داد)

5. برای انتقال وجه توسط خود پرداز نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست. منوی انگلیسی برای بهره‌برداری مسافران خارجی ایجاد شده است.

6. مراقب باشید که فقط کلاهبرداران شما را به استفاده از منوی انگلیسی خودپرداز ترغیب می‌ کنند و وانمود می‌کنند که برای انتقال وجه، باید از کارت ارزی خود استفاده کنند و شما را ترغیب به استفاده از منوی انگلیسی می‌ کنند.

7. رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارت خوان را در محل رها نکنید.

8. هنگام انتقال وجه، فرد دریافت‌ کنند وجه فقط کافی است شماره 16 رقمی کارت خود را اعلام کند و نیازی به ارائه سایر اطلاعات کارت یا مراجعه به دستگاه خودپرداز ندارد.

توصیه های امنیتی استفاده از پایانه فروش

1. قبل از خرید از طریق پایانه فروش موجود در فروشگاه‌ها، نسبت به مانده‌گیری کارت خود از طریق همان‌ کارت‌خوان فروشگاه اقدام نمایید، تا درصورت تراکنش خرید ناموفق در فروشگاه امکان اثبات مانده به فروشنده باشد.

2. در فروشگاه‌ها و هنگام خرید از پایانه فروش، خودتان رمز کارت را وارد دستگاه کنید و از اعلام آن به فروشنده خودداری کنید. (میتوان دست دیگر را بعنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار داد.)

3. در صورتی که در فروشگاهی مجبور به اعلام رمز کارت خود شدید، حتی‌المقدور به سرعت درباره تغییر رمز خود اقدام کنید.5

4. درصورت اجبار ارائه رمز به مسئول فروشگاه‌، رمز را از طریق صفحه نمایشگر موبایل خود به فروشنده نشان داده و بلافاصله آن را پاک نمایید. از واردنمودن صحیح رمز توسط مسئول فروشگاه در پایانه فروش اطمینان حاصل نمایید.

5. از پایانه فروش فقط برای خرید، مانده‌ گیری و پرداخت قبض استفاده کنید.

6. هرگز برای پرکردن حساب پذیرنده (مالک فروشگاه) از پایانه فروش استفاده نکنید.

7. برای انتقال وجه به سایر حساب‌های خود یا دیگران به هیچ وجه از پایانه فروش استفاده نکنید.

8. رسید تراکنش‌های ناموفق خود را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حسابتان نگهداری کنید.

9. قابل توجه فروشگاه­های دارای پایانه فروش: مامورین تعمیر پایانه فروش دارای کارت شناسایی معتبر از شرکت پشتیبان هستند. از سپردن دستگاه خود به افراد ناشناس خودداری نمائید.

توصیه های امنیـتی استفاده از خدمات اینترنت بانک و پرداخت اینترنتی

1. برای عملیات بانکی خود، ورود به سیستم اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی هرگز از مکان‌های عمومی مانند کافی‌نت‌ها و رایانه افراد ناشناس استفاده نکنید.

2. هرگز به تقاضاهایی که با ایمیل یا پنجره‌های pop-up اطلاعات شخصی شما را می‌خواهند پاسخ ندهید.

3. توجه داشته باشید آدرس سایت سامانه اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی در مرورگر باید با https آغاز شود.

4. حتی‌الامکان در محیط اینترنت، از ورود اطلاعات کارت بانک، خودداری شود (در محیط اینترنت بیشتر از طریق خرید کارت‌های هدیه استفاده شود).

5. حتی ‌الامکان برای عملیاتی همچون: انتقال وجه از یک از حساب به به حسابهای دیگر شبکه بانکی - تخصیص/ تغییر رمز دوم کارت - مسدود نمودن کارت بانک مفقودی - پرداخت قبوض خدمات شهری - دریافت صورتحساب از سیستم اینترنت‌بانک استفاده کنید.

6. از انجام پرداخت‌های اینترنتی از طریق سایت‌های متعلق به موسسات غیرمعتبر در اینترنت، خودداری نمایید.

7. استفاده از صفحه کلید مجازی سایت راهی مطمئن برای وارد کردن رمز میباشد. هنگام انجام خرید یا پرداخت قبض در اینترنت، حتما از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز خود استفاده کنید.

8. در انتخاب نام کاربری و کلمه عبور خود دقت کنید تا دیگران نتوانند آن را حدس بزنند.

9. به هیچ وجه دستگاه رمزیابی را که بانک جهت ورود به سیستم اینترنت بانک و به منظور بالا بردن سطح امنیت به شما تحویل میدهد، در اختیار سایر افراد قرار ندهید و در نگهداری آن کوشا باشید.

10. پس از دریافت دستگاه رمزیاب، در اسرع وقت نسبت به تغییر رمز عبور آن اقدام کنید.

11. انتقال وجه با اینترنت بانک، فقط با داشتن رمز مخصوص اینترنت بانک امکان‌ پذیر است.

12. برای خریدهای اینترنتی داشتن رمز دوم کارت الزامی است. برای دریافت رمز دوم به دستگاه خودپرداز / اینترنت‌بانک بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید.

13. شماره پیگیری صادر شده توسط سیستم اینترنت بانک، رسید تأیید عملیات می‌باشد. لذا لازم است نسبت به حفظ و نگهداری آن اقدام نمائید.

14. درخواست ارسال پیامک تراکنش‌ها و ورود به خدمات غیرحضوری مانند اینترنت بانک سبب آگاهی مشتری از سوء استفاده احتمالی و جلوگیری از سوء استفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامکی در صورتی که خودتان تراکنشی انجام نداده‌اید، سریعاً نسبت به تعویض رمز خود اقدام کنید.

15. بدون خروج قطعی از اینترنت بانک، رایانه را ترک نکنید.

توصیه های امنیتی استفاده از همراه بانک

1. برای انتقال وجه شتابی از همراه بانک استفاده نکنید.

2. نرم افزار همراه بانک را مستقیماً از روی سایت اختصاصی بانک مربوطه دریافت نموده و هرگز از سایتهای غیر معتبر و پست الکترونیک دریافت ننمایید.

3. به هیچ وجه رمزهای مربوطه شامل: رمز حساب، رمز اول و دوم کارت ، رمز ورود به نرم افزار همراه بانک و اینترنت‌بانک را در اختیار دیگران قرار ندهید و آنها را در فواصل زمانی مختلف تغییر دهید.

4. در صورت مفقود شدن یا سرقت گوشی و یا سیم کارت تلفن همراه، بلافاصله رمز حساب و رمز دوم کارت خود را تغییر دهید.

5. پیامهای دریافتی از این سیستم که در منوی صندوق پیام‌های برنامه قرار می گیرند را پس از خواندن، حذف نمایید.

6. پیش از واگذاری گوشی تلفن همراه خود ابتدا گزینه بازگشت به تنظیمات اولیه را انتخاب و برنامه را از روی گوشی حذف نمایید. با این اقدام کلیه اطلاعات حساب‌های ثبت شده و نیز پیام‌های دریافتی شما بر روی گوشی از بین می روند.

7. پیش از واگذاری سیم کارت، چنانچه سیم کارت دیگری را جایگزین نمی‌نمایید لازم است حساب‌ها و سرویس‌های یکطرفه درخواستی خود را حذف نمایید و در صورتی که از سیم کارت جایگزین استفاده می نمایید مطابق بند بعدی عمل نمایید.

8. در صورتی که مایل باشید از سیم کارت دیگری در گوشی تلفن همراه خود استفاده نمایید پس از تعویض سیم کارت ابتدا گزینه بازگشت به تنظیمات اولیه را انتخاب نموده و با استفاده از گزینه های انتقال حساب‌ها به سیم کارت فعلی و انتقال سرویس‌ها به سیم کارت فعلی ثبت نام حسابها و سرویس های یکطرفه خود را به سیم کارت جدید انتقال دهید.

9. در زمان نصب نسخه جدید ابتدا نسخه قبلی را از گوشی خود حذف نمائید.

10. از کلیک کردن روی لینک‌ها و یا دریافت فایل‌های ضمیمه پیامهایی که از طرف اشخاص ناشناس برای شما و یا در گروه‌های مختلف ارسال می‌شود،‌بپرهیزید. برای این کار نیاز است حس کنجکاوی خود را کنترل نمائید.


11.از نرم‌افزارهای ضد بدافزار تلفن همراه که بروز رسانی می‌شوند،‌استفاده شود.

12.بروز رسانی سیستم‌عامل و همچنین نرم‌افزارهای کاربردی مورد استفاده علی الخصوص نرم‌افزار همراه بانک را بصورت دوره ای انجام دهید.

13.از نصب برنامه‌های کاربردی تلفن همراه که مجوزهای بیش از اندازه درخواست می‌نمایند، پرهیز شود .

14.از فراهم سازی مجوز دسترسی ریشه (root) در سیستم عامل اندروید یا قید آزاد کردن IOS و دور زدن ساز و کارهای امنیتی خودداری شود.

15.از اتصال حساب‌هایی که گردش مالی قابل توجه دارند به خدمات همراه بانک اجتناب نمائید.

ملاحظات امنیـتی مربوط به شماره شبا

1. هرگز برای دریافت شماره شبای بانک الف به سایت بانک ب مراجعه نکنید.

2. بانک مسئولیتی برای جبران خسارت مشتریانی که شماره شبای مقصد را اشتباه ثبت کرده‌اند، نخواهد داشت.

منابع اطلاعاتی مهم برای دریافت آخرین اخبار و نکات امنیتی بانکداری الکترونیکی

1. برای بهره‌­برداری موثر از خدمات بانکداری الکترونیکی و ایمن ماندن از ریسک‌های احتمالی، هنگام باز کردن حساب و درخواست کارت بانک بروشورهای مربوطه را به دقت مطالعه کنید.

2. پایگاه اینترنتی بانک‌ها منبع مفیدی برای دریافت نکات ایمنی هنگام بهره‌ برداری از خدمات بانکداری الکترونیکی است.

3. پایگاه اینترنتی پلیس فتا www.cyberpolice.ir منبع مفیدی برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیتی است.

4. شماره تلفن امداد شتاب (29911) راهی آسان برای ثبت مغایرت‌ های شما است.