بانکداری از طریق تلفن همراه

​سیستم های ارایه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه ، ارتباط بین صاحبان حساب های سپهری و شبکه بانکی را از طریق تلفن همراه و بر پایه فناوری هایی نظیر SMS ، IVR ، WAP ، USSD ، NFC ، STK و GPRS فراهم نموده و امکان انجام برخی از عملیات بانکی را میسر می نمایند. این سیستم ها از یک سرور بعنوان دریافت کننده درخواست های کاربران ، گوشی های موبایل کاربران جهت ارسال درخواست ها و یک خط ارتباطی به منظور مبادله درخواست ها و پاسخ ها بین سرور و کاربران تشکیل می شوند و کاربران آنها ، تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه قادر به استفاده از خدمات ارایه شده می گردند.

 مزایای استفاده از خدمات بانکی از طریق تلفن همراه

با استفاده از خدمات بانکی از طریق تلفن همراه ، شخص برای انجام بسیاری از کارهای بانکی خود دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک نخواهد داشت. همچنین استفاده از پول فیزیکی در نقل و انتقال وجه کاهش می یابد. مزیت دیگر استفاده از همراه بانک عدم محدودیت مکانی و زمانی استفاده از خدمات بانکی می باشد. به نحوی که شخص قادر خواهد بود بصورت ٢٤ ساعته در ٧ روز هفته از سرویس های آن استفاده نماید. بطور کلی از مزایای استفاده از این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد :
١.    کاهش مسافرت های درون شهری غیر ضروری
٢.     کاهش ترافیک
٣.     کاهش مصرف سوخت
٤.     کاهش آلودگی هوا
٥.     کاهش هزینه انجام امور بانکی
٦.     کاهش استهلاک اسکناس ( پول فیزیکی )
٧.    کاهش مخاطرات ناشی از حمل پول
٨.     سرعت و دقت بالای انجام امور بانکی
٩.    ٧٢٤ بودن سرویس دهی ( ٧ روز هفته ٢٤ ساعته )