دستگاه‎های خودپرداز غیرنقدی که با نام «پیشخوان‎های بانکی» در بازار شناخته می شوند، تمام خدمات دستگاه‌‎های خودپرداز نقدی، به استثنای تراکنش‎های نقدی را انجام می‎دهند. از آنجا که درون این دستگاه‎ها، وجه نقد نگاهداری نمی‌شود، ریسک ربایش یا مفقود شدن پول به کلی در استفاده از این ابزار پرداخت از میان رفته است. اثربخشی هزینه‌ای بالایی و امکان برقراری ارتباط به صورت ویدئوکنفرانس بین مشتری و متصدی حاضر در مرکز تماس تلفنی بانک، از ویژگی‌های دیگر «پیشخوان‎های بانکی» به شمار می روند. به علاوه، اجرای نرم‎افزاری مشابه ATMها و قابلیت شخصی‌سازی خدمات، پیشخوان‎های بانکی را قادر ساخته که طیف کاملی از خدمات بانکی را ارائه دهند. مجموع این عوامل سبب شده‎اند، این دستگاه‎ها یکی از مهمترین محصولات صنعت خدمات بانکداری خویش‎خدمت به شمار روند چرا که با استفاده از این ابزار بانک‎ها می‌توانند به شیوه‎ای موثر پایگاه مشتریانخود را افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند هر کجا که مشتری وجود دارد آنها هم امکان فعالیت خواهند داشت.

 

به طور کلی برای بیان مزایای استفاده از پیشخوان های بانکی (Cashless ATM) می توان موارد زیر را برشمرد:

 

  • سرعت در ارائۀ خدمات و افزایش تراکنش‌های بانکی نسبت به رقبا به لحاظ پشتیبانی از عملیات شتاب؛
  • سرعت مناسب در ارائۀ خدمات به مشتری؛
  • پشتیبانی از بارکد دوبعدی، کارت‎های مایفر و مگنت؛
  • نصب و راه‎اندازی و جابجایی آسان؛
  • ارائۀ خدمات بانکی بصورت ۲۴ ساعته؛
  • امکان نصب ساده در مراکز مختلف دولتی، آموزشگاهی و آموزشی، فروشگاهی و تفریحی با حفظ نکات امنیتی بانک؛
  • عدم نیاز به شبکه‎های کابلی به منظور ارتباط با شبکۀ شتاب؛
  • دسترس‎پذیری و عدم نیاز به مراجعه به شعب بانک؛
  • قابلیت اختصاصی‎سازی خدمات برای کسب‎وکارهای مختلف؛
  • صرفه‎جویی در وقت شهروندان؛
  • سادگی، امنیت و کاربرپسند بودن سیستم؛
  • پرهیز از مشکلات نقل و انتقال پول نقد.

 

 
مزایای پیشخوان های بانکی در مقایسه با ATM

 

  • عدم نیاز به محاسبات رسوب پول موجود در ATM؛
  • هزینۀ پایین نصب و راه‎اندازی؛
  • ارائۀ تمام امکانات و خدمات جاری ATM؛
  • ابعاد کوچکتر نسبت به ATM؛
  • پشتیبانی راحت و ارزان نسبت به ATM؛
  • حمل‎ونقل، نصب‎ونگهداری ساده‎تر نسبت به ATM.

 

 
مزایای دستگاه خودپرداز غیرنقدی در مقایسه با پایانه‎های فروش (POS)

 

پیشخوان بانکی (Cashless ATM)

  • پوشش دامنۀ گسترده‌ای از خدمات
  • عدم وابستگی به یک فرد (N2N)
  • قابلیت توسعۀ خدمات
  • قابلیت شخصی‎سازی
  •  

  • پایانه‎های فروش

    • پوشش یک نوع خدمت
    • محدود به یک نفر (پذیرنده) (Nà۱)
    • محدودیت توسعۀ خدمات