به گزارش خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران(ایبِنا)، پیشرفت‌های روزافزون در حوزه فناوری اطلاعات با گذشت زمان ارائه خدمات بانکی را تنوع بخشیده ازاین‌رو رقابت در حوزه بانکداری آینده درگرو نوآوری و افزایش ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان است. در این راستا با توجه به تجربه موفق یک بانک خصوصی در ایجاد "خود بانک" (کیوسک‌های بانکی) که مجهز به دستگاه VTM است و ارائه برخی خدمات بانکی که نیازمند احراز هویت از طریق ارائه کارت ملی و شناسنامه است شامل افتتاح حساب و درخواست صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی به مشتریان سایر بانک‌ها نیز علاقه‌مند به ورود به این بازار شده‌اند.

{ادامه مطلب را بخوانید...}

البته هنوز در "خود بانک‌های" موجود در کشور عملیات نقد کردن و واگذاری چک عملیاتی نشده و این نیاز ضروری جامعه بی‌پاسخ‌مانده است. ازاین‌رو شرکت پویا با درک این نیاز، نسل جدیدی از VTM را طراحی کرده که امکان نقد کردن و واگذاری چک در آن فراهم و عملیاتی شده است.

معاونت فروش شرکت پویا در این خصوص گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعات مردم به شعب بانک‌ها به عملیات چک مربوط می‌شود ازاین‌رو این شرکت با طراحی نسل جدیدی از دستگاه VTM امکان نقد کردن یا واگذاری چک به‌طور نیمه‌خودکار را برای مردم فراهم کرده که موجب کاهش مراجعه به شعب بانک‌ها در ساعات اداری و استمرار آن به‌صورت شبانه‌روزی می‌شود.

شهروز زندی اظهار داشت: به‌طورقطع آینده از آن دستگاه‌های VTM و فناوری‌های مشابه آن است زیرا بخشی از عملیات بانکی ازجمله افتتاح حساب، عملیات چک، درخواست ضمانت‌نامه‌های بانکی و سایر خدماتی که بر اساس مقررات بانکی مستلزم احراز هویت با ارائه کارت ملی است که باید به رؤیت کارمند بانک برسد در این دستگاه محقق می‌شود.

وی با اشاره به برخی از شعب بانک‌ها که تعداد مراجعات و مشتریان آن‌ها اندک و زیانده محسوب می شوند، گفت: در این شعب هزینه مکان و نیروی انسانی بیش از درآمدی که از محل جذب منابع یا اخذ کارمزد دارند، است.

زندی یادآور شد: در مدل جدید VTM که شرکت پویا آن را طراحی و تولید کرده است امکان عملیات چک از جمله واگذاری و نقد کردن چک فراهم‌ شده که درخواست برای ارائه این خدمت در شعب بانکی صدها برابر بیشتر از افتتاح حساب است.

وی ادامه داد: ازاین‌رو با نصب این دستگاه در کیوسک‌های بانکی مراجعه به شعب عادی بانک‌ها بیش‌ازپیش کاهش‌یافته و بانک قادر به ارائه خدمات به مشتریان با تعطیلی شعب زیانده خواهد بود که این امر منجر به‌صرفه جویی در هزینه خدمات می‌شود.

وی اذعان داشت: هر دستگاه VTM مجهز به اسکنری جهت قرائت کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت است و همچنین یک صفحه (pad) مخصوص امضا با توانایی اخذ امضای بیومتریک و حتی اسکنر اثر انگشت جهت فراهم کردن احراز هویت مشتری از سوی کارمند مستقر در خود بانک جامع فراهم است.

زندی افزود: هر دستگاه VTM با برقراری ارتباط صوتی و تصویری با مرکز مستقر در بانک که کارشناسان در آن حضور دارند به‌نوبت پاسخگوی مشتریان خواهد بود.

زندی با اشاره به وجه تمایز VTM این شرکت نسبت به سایر دستگاه‌هایی که در سطح کشور عملیاتی شده‌اند، گفت: مزیت این دستگاه امکان نقد و واگذاری کردن چک و همچنین اخذ امضای بیومتریک در آن است. در این نوع امضا علاوه بر شکل امضا، فشار قلم، سرعت و شتاب حرکت قلم سنجیده و ثبت می‌شود و امکان جعل به‌این‌ترتیب غیرممکن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که VTM این شرکت با توجه به نیازمندی بانک‌های کشور و توسط متخصصان باتجربه ایرانی طراحی و تولیدشده، گفت: ازآنجاکه طراحی و ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزار این دستگاه توسط کارشناسان پویا صورت می پذیرد، انطباق آن با نیازمندی‌های خاص هر بانک به‌سادگی امکان‌پذیر است.

زندی یادآور شد: این دستگاه با توجه به این‌که در داخل تولیدشده در مقابل تحریم‌های احتمالی یا مخاطرات امنیتی، آسیب‌پذیری کمتری نسبت به رقبای خارجی دارد و به‌زودی امکان صدور کارت‌بانکی در VTM نیز فراهم خواهد شد.

زندی با اشاره به توافق با دو بانک در خصوص خریداری دستگاه VTM گفت: تلاش می شود رونمایی از این طرح در این دو بانک در دهه فجر صورت گیرد.

" خود بانک جامع " می‌تواند جایگزین شعب زیانده بانکی شود

 

معاونت فروش شرکت پویا با اشاره به طراحی و ساخت "خود بانک جامع پویا" از سوی این شرکت، یادآور شد: یکی از اهداف اصلی این شرکت در طراحی خود بانک جامع کاهش هزینه خدمات در شبکه بانکی از طریق تعطیلی شعب زیان ده و آزاد کردن منابع مالی مصروف در این شعب به‌ویژه حذف هزینه نیروی انسانی و هزینه مکان است.

وی افزود: بانک‌ها با راه‌اندازی خود بانک جامع که مجهز به دستگاه VTM است، می‌توانند بیشتر خدمات بانکی را نه‌تنها در ساعات اداری، حتی به‌صورت شبانه‌روزی به مشتریان ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خود بانک جامع پویا باجه‌های مختلفی ازجمله دریافت ریالی، پرداخت ریالی، دریافت ارزی، پرداخت ارزی، VTM، صدور انواع کارت و پرداخت قبوض به‌صورت پنل های مجزا وجود دارد که توسط یک نرم‌افزار واحد مدیریت می‌شود.

زندی افزود: این قابلیت در خود بانک جامع برای بانک وجود دارد که بر اساس نیاز هر محل و فضای موجود ترکیب دلخواهی از باجه های یادشده را مستقر و حتی در طول زمان با تغییر نیاز مشتریان نسبت به تغییر کاربری باجه‌ها اقدام کند و این شرکت میتواند نیازمندی هر بانک را بررسی و باجه‌های مناسبی برای خدمات موردنظر آن‌ها پیشنهاد کند.

وی تأکید کرد: درگاه‌های خود بانک جامع از نظر بصری متحدالشکل هستند که علاوه بر افزایش زیبایی، این مجموعه موجب کاهش هزینه ساخت و در نتیجه قیمت تمام‌شده برای مشتری نیز می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای خود بانک جامع کاهش هزینه خرید و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نسبت به نمونه‌های مشابه در کشور است زیرا تمام دستگاه‌ها از سوی یک شرکت تولید و پشتیبانی می‌شود.

زندی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به نقش قابل‌توجه خود بانک جامع و VTM در خودکار سازی و نیمه خودکارسازی خدمات بانکی، پیش‌بینی می‌شود نه‌تنها بانک‌ها به دلیل توانمندی در تعطیل نمودن شعب زیانده استقبال خوبی از آن به عمل‌آورند، بلکه مشتریان نیز به دلیلی امکان دریافت خدمات متنوع و جدید در تمام ساعات شبانه‌روز با رضایتمندی کامل آن را جایگزین مناسبی برای مراجعه به شعب عادی بدانند.