سرآغار سوپر مارکت مالی

پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، انتقادهایی به درهم تنیدگی حقوقی این نهادهای مالی وارد شد و کارشناسان از آنها به عنوان بنگاه های بسیار بزرگی که موجب افزایش ریسک سیستماتیک بازار مالی می شوند یاد کردند که این تغییرات منجر به تغییر مدل این سوپر مارکت های مالی شد.

سوپر مارکت های مالی در ایران

در حال حاضر، اکثر بانک ها با تفکیک سهامداری مستقیم بانک در این بنگاه های مالی و تشکیل هولدینگ های سرمایه گذاری، به طور غیرمستقیم عرضه کننده این خدمات هستند. اخیراً برخی از بانک ها برای فروش خدمات متنوع مالی زیر یک سقف تلاش هایی کرده اند. برخی از بانک ها باجه هایی را برای ارائه خدمات بورس یا بیمه در شعب خود در نظر گرفته اند.

با این حال بازار پول ایران شاهد چند تجربه عملیاتی گسترده در راستای برداشتن مرزهای بازار پول و بازار سرمایه بوده است. این تجربیات بسیار نزدیک به مدل جدید سوپر مارکت های مالی در دنیا هستند. زیرا هیچ ادغام و تملکی انجام نمی گیرد و با تکیه بر بسترهای فناوری لازم، خدمات بنگاه های مالی مختلف در پیشخوان بانک ها ارائه می شود و بانک ها از کارمزد خدمات در سطح واسطه گری مالی برخوردار خواهند شد.

<