طبق نمودار ذیل، در حال حاضر دلایل اصلی برای استقرار سرویس Video Banking، به ترتیب اهمیت مواردی نظیر افزایش رضایت مشتریان، معرفی شدن به عنوان یک بانک خلاق و نوآور، افزایش ارتباط آنلاین، افزایش وفاداری مشتریان، جذب مشتریان جدید، کسب درآمد بیشتر، کاستن یا بستن شعب، الزام برای داشتن سرویس در بازار امروز و شناخت بهتر نیاز مشتریان است.

VTM شامل یک صفحه کلید تاچ جهت ورود اطلاعات، یک صفحه نمایش جدا جهت ویدئو-کنفرانس و یک اسکنر جهت اسکن فرم‌های شناسایی و اظهار شخص می‌باشد. موارد لازم برای تعبیه این دستگاه‌ها شامل مکانی برای صف انتظار، همراه با یک گارد امنیتی است. دستگاه VTM در یک محفظه جداگانه، جهت حفظ حریم خصوصی افراد قرار می‌گیرد. مشتریان می‌توانند پول به حساب واریز کرده و یا از حساب برداشت نمایند. افتتاح حساب‌های مختلف را انجام داده و سوالات مربوط به وام بانکی یا سایر تراکنش‌های مالی خود را از نماینده بانک سوال نمایند.

به گفته «مصطفی درسی»، مدیر توسعه بازاریابی بانک Kuveyt Turk، مزیت رقابتی و نفوذ در بازار این دستگاه‌ها به دلیل هزینه‌ی پایین آن‌ها نسبت به راه‌اندازی شعب است و مشتریان به صورت ۲۴ ساعته طی هفت روز هفته، می‌توانند نسبت به خرید و فروش کالاهای مورد نیاز خود مبادرت ورزند. بانک ترکیه‌ای Kuveyt Turk Participation اولین شعبه مجهز به VTM خود را با همکاری شرکت GRG در سال ۲۰۱۳ افتتاح کرد.

China Guangfa Bank یکی از بانک‌های سهامی در چین است که دارای شعب فعال در ۶۱ شهر در سرتاسر کشور چین است. این بانک اولین VTM را در کشور چین معرفی نمود. در سال ۲۰۱۳ این دستگاه‌ها در ۳۰ شهر نصب شد  و این آمار تا فوریه سال ۲۰۱۴ به تعداد ۱۲۸ دستگاه افزایش پیدا کرده است.

با استفاده از این امکان، بانک‌های کوچک و متوسط به سرعت توانستند با بانک‌های بزرگ و سطح کلان به رقابت بپردازند. با نصب این دستگاه‌ها و ارائه خدمات شبانه‌روزی، مشتریان می‌توانند به راحتی بعد از ساعات اداری و در ایام تعطیل به انجام امور بانکی خود بپردازند.

افتتاح حساب محبوب‌ترین عملیات بانکی بین مشتریان به حساب می‌آید. مشتریان در مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه می‌توانند به افتتاح حساب و اخذ کارت بانکی اقدام نمایند. این در صورتی است که این فرآیند در شعب به حداقل ۱۵ دقیقه زمان و ماندن در صف انتظار نیاز دارد.

در یک بررسی کلی، VTMها لزوما نمی‌توانند جایگزین صددرصدی برای بانک‌ها باشند، اما مکانی برای دسترسی روزانه‌ی مشتریان به حساب‌های بانکی به شمار می‌آیند و می‌توانند کاهنده‌ی حجم زیادی از فعالیت‌های کارمندان یک بانک باشند.

به دنبال فراگیر شدن VTMها در دنیا، استفاده از VTMها در ایران نیز به تازگی توسط برخی بانک‌ها اجرایی شده است و در این خصوص شرکت‌های حوزه‌ی Fintech پیش قدم گشته و به ارائه‌ی این سرویس‌ها مبتنی بر نیازهای بانک‌های داخلی می‌پردازند.

دستگاه‌های VTM قابلیت ارایه‌ی خدمات مختلف را به صورت الکترونیکی برای مشتریان بانک فراهم آورده است. از جمله خدماتی که در این دستگاه‌ها ارائه می‌شود می‌توان به احراز هویت، مشاوره و راهنمایی به مشتریان از طریق ویدئو کنفرانس، درخواست صدور دسته چک، درخواست صدور مجدد دسته چک، پرداخت اقساط تسهیلات، اعلام مانده حساب، درخواست رمز اینترنت بانک و تلفن بانک، انتقال وجه داخلی (از سپرده)، انتقال وجه بین بانکی (ساتنا و پایا)، اینترنت بانک، افتتاح سپرده‌ی کوتاه مدت، صدور کارت نقدی، امکان ثبت کلیه درخواست‌های مشتری جهت ارائه به بانک، تعریف مشتری، صدور و فروش کارت هدیه با مبلغ و طرح دلخواه، صورتحساب سپرده، گواهی تمکن مالی، واگذاری چک، دریافت اثر انگشت از مشتری منوط به راه‌اندازی زیرساخت‌های مورد نیاز در بانک، صورتحساب کارت، دریافت و پرداخت وجه نقد و … اشاره نمود.

از جمله محاسن VTMها کاهش تعداد شعب، انجام حدود ۹۵ درصد خدمات شعب، کاهش تراکنش‌ها و شلوغی شعب، رهایی از زمان‌بر بودن انجام تراکنش‌ها در شعب، کاهش هزینه‌ی شعب از طریق کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و سایر هزینه‌ها می‌باشد.

متأسفانه تا به امروز خدمات خارج از شعبه‌ی بانک‌ها در ایران به خدمات پرداخت منحصر شده بود و سال‌ها بود که صنعت بانکداری الکترونیکی و پرداخت ایران هیچ تغییر شگرفی جهت ارائه‌ی خدمت بهتر به مشتریان نداشت. ورود VTM به چرخه‌ی نظام بانکی کشور را می‌توان منشاء خدمات ارزنده و نوین در بانکداری الکترونیکی دانست، درست همان طور که در سال‌های گذشته ورود دستگاه‌های کارت‌خوان و دستگاه‌های خودپرداز هر کدام نقطه عطفی در این صنعت بودند. در واقع با ورود VTM و با خروج برخی خدمات مبتنی بر حساب از شعبه، نسل جدید بانکداری الکترونیکی ایجاد شده است که می‌تواند به پیشرفت حوزه‌ی بانکداری و جلب رضایتمندی بیشتر مشتریان کمک شایانی نماید.

*منبع: عصر بانک