این مجموعه که از تجمیع چند موسسه اعتباری شامل تعاونی های اعتباری کارسازان آینده و پیشگامان کویر یزد و صندوق قرض الحسنه ریحانه گستر مشیز و با نظارت بانک مرکزی زودتر از بسیاری موسسات دیگر در تیرماه سال 94 از بانک مرکزی مجوز گرفت و در اردیبهشت ماه همان سال در سازمان بورس اوراق بهادار کشور ثبت شد تا روند مبادلات مالی اش شفاف تر از گذشته توسط سهامداران رصد شود و بتواند برای عملکرد خود در شعبات سراسر کشور کارنامه قابل قبولی ارائه دهد.
در شرایطی که در نشست ماه گذشته سران قوای سه گانه درباره موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برگزار شد و رئیس جمهور در حاشیه این نشست از مردم خواست مراقب سرمایه هایشان بوده و پول هایشان را در اختیار موسسات مالی و اعتباری مجاز قرار دهند ، موسسه مالی و اعتباری نور به عنوان یکی از مجموعه های پولی و مالی مجاز کشور که مورد تایید بانک مرکزی است می تواند محل امنی برای سپرده گذاری های کلان مردم با امکان دسترسی آسان به شعبات مختلف و شفافیت عملکرد مالی برای مشتریان باشد.
رئیس کل بانک مرکزی چند ماه پیش و در تب و تاب گرفتاری هایی که موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برای او و بانک مرکزی ایجاد کرده بودند همزمان با تغییر مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری نور و با توجه به شایعاتی که درباره این مجموعه منتشر شده بود؛ درباره موسسه مالی و اعتباری نور اظهار نظر کرد.
ولی ا... سیف با رد وجود هر گونه مشکل در ارتباط با موسسه مالی و اعتباری نور گفت: گاهی بانک مرکزی با مدیران موجود موسسات اعتباری مشکل دارد و گاهی هم مدیران به تشخیص مجمع کنار می‌روند.
وی در پاسخ به اینکه چرا در مدتی کوتاه مدیر عامل موسسه نور تغییر کرد، توضیح داد: درباره تغییر مدیریت گاهی اوقات بانک مرکزی با مدیران موجود مشکل دارد، بعضی اوقات هم مدیران به تشخیص مجمع تغییر می کنند.امابه هر حال این موسسه به کار خود ادامه می دهد.
محمد رضا جمشیدی ، دبیرکل کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور نیز درباره موسسه نور بیان نمود : موسسه نور مجاز است و با توجه به اینکه فعالیت های این موسسه را از دور رصد کرده ایم مجموعه مالی موفقی بوده و از نظر رعایت مقررات نیز بسیار دقیق عمل می کند.البته این موسسه عضو کانون نیست و نمی توانیم اطلاعات مستندتری ارائه دهیم.درخواست عضویت کانون بانک ها و موسسات خصوصی توسط این موسسه صادر شده و پس از تکمیل مدارک به عضویت این کانون نیز در خواهد آمد.
وی درباره موسسات مجاز نیز اظهار کرد و بیان داشت موسساتی که اجازه فعالیت از بانک مرکزی می گیرند " که البته این اجازه با اجازه تاسیس متفاوت است و برخی از موسسات فقط اجازه تاسیس دارند " یعنی تحت کنترل بانک مرکزی هستند و بانک مرکزی با سامانه های مختلفی که دارد این موسسات را نظارت کرده و اطلاعات آنها را به صورت روزانه ، هفتگی ، ماهیانه و دوره ای و حتی موردی دریافت می کند.بانک مرکزی به صورت دوره ای بازرسان خود را به این موسسات از جمله موسسه نور اعزام می کند و بررسی های دقیقی از عملکرد این موسسات دارد.
جمشیدی تاکید کرد : موسسات مجاز مورد اعتماد هستند و سپرده گذاری نزد آنان هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت و مانند همه بانک ها فعالیت مالی و بانکی دارند.نظارت بانک مرکزی سبب می شود این مجموعه ها از تخلفات احتمالی خودداری کنند.در چنین شرایطی اگر موسسه دچار بحران هم شد با توجه به اینکه تضمینی از صندوق ضمانت سپرده ها دارند می توانند تا سقف 100 میلیون تومان برای هر سپرده گذار را تضمین کنند و البته رقم های بالاتر هم از طریق دستگاه های قضایی قابل پیگیری است.
دبیر کل کانون بانک ها و موسسات خصوصی کشور یادآور شد صندوق ضمانت سپرده ها هر سال مبلغی به عنوان بیمه سپرده ها ازمنابع موسسات مجاز دریافت می کند تا اگر خدای نکرده مشکلی پیش آمد بتواند جبران خسارت داشته باشد.بانک مرکزی هم بر عملکرد این موسسات مجاز نظارت کامل دارد.
گزارش های متعددی از موفقیت ها و پیشرفت های موسسه نور در روزهای اخیر ثبت شده و تداوم فعالیت موفق موسسه نور در ماه های گذشته با مشارکت فعال این موسسه در برنامه ها و نمایشگاه های متعدد همراه بوده است.
یکی از این برنامه ها ، نمایشگاه "پدافند سایبری"  بود  که 14 تا 16 آبان ماه در تهران برگزار شد.
گزارش ها از غرفه این موسسه در نمایشگاه سایبری حاکی است ،  سردار سرتیپ غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور پس از افتتاح این نمایشگاه در گفتگو با سجاد رضایی مدیر واحد امنیت اطلاعات و دیگر کارشناسان موسسه مالی و اعتباری نور با نرم افزارها و سامانه های بومی تولید شده در این موسسه آشنا شد.
در ادامه گسترش فعالیت های بانکی موسسه مالی و اعتباری نور ، این مجموعه با اخذ مجوز نهایی برای راه‌اندازی سامانه سپام برای صدور ضمانتنامه‌های ریالی و اعتبار اسناد داخلی ، خدمات خود را توسعه می دهد.
بر اساس این گزارش، موسسه اعتباری نور با اضافه کردن پایانه‌های فروشگاهی pos، به چرخه خدمات بانکداری الکترونیکی و همچنین اخذ مجوز نهایی برای راه‌اندازی سامانه سپام برای صدور ضمانتنامه‌های ریالی و اعتبار اسناد داخلی و پیوستن به سامانه چکاوک، خدمات خود را گسترش داده است؛ بنابراین بدیهی خواهد بود که تمام فعالیت های موسسه اعتباری نور در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی قرار دارد و بانک مرکزی بر تمام فعالیت های بانکی و همچنین روند انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های موسسات گروه ادغام نظارت کامل دارد .
به نوشته اقتصادآنلاین، علاوه بر این بانک مرکزی با توجه به توانمندی این موسسه و بواسطه سرعت بخشی به تکمیل انتقال موسسات ادغامی در موسسه اعتباری نور، مجوز عضویت این موسسه در شبکه شتاب را صادر کرد و این موسسه با پیوستن به شبکه شتاب و سامانه‌های ساتنا و پایا و همچنین اتصال به درگاه‌های خدمات الکترونیکی متصل به شبکه شتاب از جمله همراه‌ بانک، تلفن‌ بانک و اینترنت بانک امکان استفاده از بانکداری الکترونیکی را برای مشتریان خود فراهم کرده است.