طوفان موبایل بانک در هاروی و ایرما

با وجود آنکه شعب و دستگاه‌های خودپرداز با رخ دادن حوادث اخیر ازکار افتاده‌اند، حقوق کارکنان پرداخت و حتی قبض‌های خدماتی نیز وصول می‌شوند.با درنوردیدن هوستون توسط طوفان هاروی، شعب بانک‌ها تعطیل و کارکنان آنها نیز ازشهر خارج شده‌اند. این درحالیست که برنامه‌های گوشی همراه این امکان را برای مردم فراهم ساخته که با وجود حالت فوق العاده به عملیات بانکی خود به طورعادی ادامه دهند.

اکنون که طوفان سهمگین ایرما به طرف فلوریدا درحرکت است و شعب بانک‌ها و حتی دستگاه‌های خودپرداز هیچ گونه خدماتی به مشتریان ارائه نمی دهند، صنعت مالی امریکا بیش از پیش به فناوری های مرتبط با گوشی‌های همراه وابسته شده است.
کِلی سبستا، مدیر بخش الکترونیک و معاون عالی شرکت Alligiance Bancshares  درشهر هوستون  می‌گوید:طوفان‌های گذشته مشتریان را کاملاً فلج کرده بود. کارکرد فناوری گوشی ههمراه به طور قابل توجهی نسبت به گذشته تفاوت کرده و این موضوع بعد از طوفان هاروی کاملاً مشخص است.
(ادامه مطلب را بخوانبد...) 
ماه گذشته با ورود طوفان هاروی به سواحل تگزاس، اِدی هوکس که خدمات بازرسی در پروژه‌های زیرساخت انرژی ارائه می‌دهد، نگران پرداخت دستمزد کارکنان شرکت بود. 
مسئولان شرکت متخصصان کنترل کیفیت Onshore ضمن اینکه خواستارانتقال الکترونیک پرداخت‌های خود بودند، تصمیم گرفتند بلافاصله از خط اعتباری بانکی در اولین روز بعد از طوفان هاروی استفاده کنند. اما کارکنان مالی دفترمرکزی به‌دلیل وقوع طوفان محل کار خود را ترک کرده بودند و شعب و حتی بخش اعطای وام وعملیات پرداخت بانک اِلیجنس نیز تعطیل شده بود.
در حوادث گذشته، مشکلات شرکت Onshore غیرقابل حل بود. به لحاظ تاریخی و تجارب گذشته‌، هرگونه درخواست اعتبار یا وام از بانک غالباً روزها به طول می‌انجامید و نماینده‌ی شرکت مجبور بود شخصاً برای انجام عملیات بانکی دربانک حضور یابد.
اما درطول طوفان هاروی، یکی از پرسنل شرکت قادربود با استفاده ازاثرانگشت وارد برنامه نصبی بانک اِلیجنس شده وبا امنیت کامل با پرسنل بانک تعامل ایجاد کند. درعین حال پرسنل بانک نیزبا استفاده از لب تاپ شخصی درمنزل وبا دسترسی به محیط وب می توانستند حقوق پرسنل شرکت را به حسابشان واریز کنند. 
خانواده اُدلیوس که مالک شرکت بازاریابی دیجیتالی Go Creative Arts LLC هستند،  درجریان سیل اخیر در اِسپرینگ تگزاس مجبور بودند قبوض خدماتی خود را در تاریخ مقرر پرداخت کنند، و این در حالی بود که  برق قطع شده بود. جالب اینجاست که آقای اُدلیوس توانست از حساب  پِی پَل ( PayPal) خود وجهی را برداشت و به حساب بانکی اش در جی پی مورگان واریز کند. با استفاده ازبرنامه بانکی جی پی مورگان چِیس (J.P.Morgan Chase)، اُدلیوس توانست قبوض خدماتی و حتی اقساط بیمه سررسید شده را پرداخت کند. وی می‌گوید: این برنامه‌ها یا اَپلیکیشن‌های بانکی بسیاردقیق و با امنیت بالا اجرا می شوند؛ به‌ویژه زمانی‌که فعالیت‌های عادی و روزمره به‌دلیل بروزحوادث مختلف متوقف می‌شوند.
طبق آمار و اطلاعات مؤسسه بین المللی بازاریابی و تحقیقات، بانک‌های ارائه دهنده خدمات خرد در ایالات متحده در سال جاری حدود 20 میلیارد دلار برای ارتقای سیستم‌ها و برنامه‌های دیجیتالی خود درحوزه خدمات و زیرساختار  سرمایه گذاری کرده‌اند. در همین حال، طبق نظرسنجی سال 2017 توسط شرکت S&P،  از 3 نفر کاربرخدمات بانکی، یک نفر به طور روزانه از برنامه‌های بانکی قابل نصب روی گوشی‌های همراه خود بهره مند می‌شود. طبق نظر سنجی انجام شده توسط فدرال رزرو، در ایالات متحده نیز 43 درصد از کاربران تلفن همراه در سال 2015 از خدمات برنامه‌های موبایل بانک استفاده کرده‌اند.
در صورت بروزحوادث غیر مترقبه، پول نقد بهترین و مطمئن ترین راه برای پرداخت و تأمین مایحتاج اولیه ازقبیل غذا است، اما به همان سرعتی که بانکداری دیجیتال درحال تغییر و تحول است، دیگر شیوه‌های پرداخت نیز درحال  شکل گیری هستند.
 
ترجمه : ابراهیم اخلاقی