.

ایران کیش روی USSD نگرانی خاصی ندارد

صادق فرامرزی در ارتباط با تصمیم بانک مرکزی و این موضوع که آیا او به‌عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک‌ها، از قطع یواس‌اس‌دی و زیانی که این کار به شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌زند نگران است؟ گفت: «این موضوع بسته به نوع فعالیت‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک کشور در گذشته دارد. به‌عنوان‌مثال شرکت ما در طول فعالیتش همواره سعی کرده تا درگاه و ابزار درست کند، نه اینکه صرفاً تراکنش ایجاد نماید. بنابراین موضوع حذف یواس‌اس‌دی‌ها برای ایران کیش، نگرانی ایجاد نکرده است. هرچند ممکن است سایر شرکت‌های پرداخت الکترونیک که تمرکز خاصی بر حوزه یواس‌اس‌دی و یا شارژ فروشی داشته‌اند دچار مشکلات و خسران‌هایی بشوند. اگرچه آن‌ها نیز دیر یا زود جایگزینی برای رفع این مشکل پیدا خواهند کرد.»

او درباره این سؤال که آیا واقعاً حق با بانک مرکزی است و یواس‌اس‌دی‌ها امن نیستند؟ پاسخ داد: «معتقدیم که بستر یواس‌اس‌دی حداقل در اتاق خرید ناامن است و در اتاق شارژ هم با شرایط فعلی روش ناامنی دارد هرچند تابه‌حال اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است. اما باید گفت که روش ردوبدل اطلاعات در یواس‌اس‌دی ناامنی‌هایی به همراه دارد.»

.

اپلیکیشن پات جایگزین USSD

پس با این اوصاف فعالیت‌ شرکت‌های پرداخت الکترونیک  بعد از حذف یواس‌اس‌دی چه خواهد شد؟ این پرسشی است که مدیرعامل شرکت ایران کیش این‌گونه به آن پاسخ داد: «با توجه به اینکه ما پیش‌بینی چنین روزهایی را می‌کردیم از همان ابتدا به فکر جایگزینی برای یواس‌اس‌دی‌ها بودیم. جایگزین آن یک ابزار موبایلی به نام «پات» است و تضمین می‌دهیم که در این نرم‌افزار امکان شنود و «فریب» نیز وجود ندارد و بسیار امن‌تر و با امکاناتی بیش از یواس‌اس‌دی‌ها خواهد بود. هرچند که استفاده از آن نیاز به گوشی‌های SMART دارد.»

او گفت: «فارغ از اینکه بحث قطع یواس‌اس‌دی مطرح باشد یا نه تکنولوژی همواره این فرصت را به شما می‌دهد تا یک ابزار جدید، درست کنید.» مدیرعامل شرکت ایران کیش این بار از یک ابزار که برای نخستین بار در کشور و توسط ایران کیش قراراست جای یواس‌اس‌دی‌ها را بگیرد پرده برداشت.

.

اهمیت ابزارهای خرید درون برنامه‌ای

او گفت: «ما فکر می‌کنیم که «ابزارهای خرید درون برنامه‌ای»، یک تکنولوژی جدید است که خیلی زود فراگیر می‌شود. البته این به معنای آن نیست که بگوییم این ابزارها به تنهایی جای یواس‌اس‌دی را می‌گیرند. اما اگر امکان خرید روی موبایل‌ها باز شود فرصت خوبی برای ما خواهد بود تا ابزار جدیدمان را ارائه بدهیم. ما به فکر این هستیم که بتوانیم ابزاری ارائه کنیم که خیلی واضح همزمان با نرم‌افزار قابلیت استفاده داشته باشد. ابزاری که USER FRIENDLY است و دارای ظاهر موبایلی و امنیت کامل است.»

فرامرزی تأکید کرد: «ابزار جانشینی که در راستای جایگزینی یواس‌اس‌دی ، به آن دست‌ یافتیم، فراتر از ابزاری برای خرید و شارژ و… است و در آینده‌ای خیلی نزدیک، شاهد کارایی‌های آن خواهید بود. فکر می‌کنم در حال حاضر امن‌ترین و استانداردترین روش را تیم IT شرکت ایران کیش توانسته است انجام دهد. در حال حاضر فرصت بی‌نظیری برای تمام صاحبان اپلیکیشن های موبایلی که به درگاه پرداخت نیاز دارند از سوی شرکت ایران کیش فراهم شده است و صاحبان اپلیکیشن ها با استفاده از ابزار خرید درون برنامه ایران کیش (IN APP PURCHASE) به جای پرداخت از درگاه‌های اینترنتی و یا همان IPG که نیاز به اینترنت پرسرعت دارد می‌توانند فعالیت‌هایشان را ادامه دهند. ابزاری که کاملاً استاندارد و قانونی است و هیچ ریسکی را برای کاربران ندارد و از آن رونمایی کرده‌ایم.»

ابزارهای پرداخت درون برنامه‌ای جایگزینی برای یواس‎اس‌دی در ایران کیش

ابزارهای پرداخت درون برنامه‌ای جایگزینی برای یواس‎اس‌دی در ایران کیش

او گفت: «بعد از حذف یواس‌اس‌دی‌ها، به‌طور ویژه بر IN APP PURCHASE (نرم‌افزار خرید درون برنامه‌ای) ایران کیش تمرکز کرده‌ایم که در حال حاضر موردنیاز خیلی از نرم‌افزارهای موبایلی است که می‌خواهند چیزی در اپلیکیشن خود بفروشند و آنچه می‌دانم این‌که این تنها برنامه امنی است که در بازار وجود دارد و از سوی ایران کیش ساخته شده است. درواقع برترین ابزار جایگزین یواس‌اس‌دی را ما در این شرکت توانستیم ایجاد کنیم.»

.

پات و بستر پرداخت درون برنامه‌ای

فرامرزی درباره اپلیکشین پات ایران کیش نیز گفت: «این اپلیکیشین ازلحاظ استانداردسازی، نرم‌افزار خیلی مطمئن و امنی است اما اینکه آن را چگونه استفاده کنیم نیز مورد سؤال است. به شما این نوید را می‌دهم که تا پایان امسال اتفاقات زیادی در این باره خواهد افتاد. به نظر ما برای استفاده از یک نرم‌افزار موبایلی باید راه درستی پیموده شود.»

او گفت: «در نوشتن نرم‌افزار پات، ما یک اکولوژی پی پات درست کردیم یعنی سبد محصول بسیار بزرگی داریم که اسم آن را اکولوژی پی پات گذاشتیم. از IPG گرفته تا ESHOP تا MRS تا تکنولوژی AR که در حال استفاده از آن هستیم تا IN APP PURCHASE، کیف پول و… درواقع ما با «پات» چرخه‌ای به نام اکولوژی PAY PUT را طراحی کردیم.»

فرامرزی گفت: «به دلیل همین اکولوژی پات است که خیلی از نیازهای مردم از طریق این برنامه، برطرف شده و آن‌ها را مشعوف می‌کند. امکانات پات بی‌نهایت است و کسی که از ابزارهای آن استفاده کند دچار نرم‌افزار پات می‌شود.»

.

پیمان طبری از اهمیت تلفن همراه می‌گوید

اما در کنار صحبت‌های فرامرزی مدیرعامل، به سراغ پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات شرکت ایران کیش هم رفتیم کسی که حرف‌هایش مشابه با صادق فرامرزی است و چندان از قطع یواس‌اس‌دی‌ها احساس نگرانی نمی‌کرد.

از پیمان طبری نیز درباره محدودیت‌هایی که ممکن است در آینده برای یواس‌اس‌دی‌ها پیش بیاید پرسیدیم و او گفت: «بانک مرکزی معتقد است که یواس‌اس‌دی‌ها محیط امنی نیستند. هرچند تا به امروز هیچ مورد خلاف یا مشکلی برروی یواس‌اس‌دی‌ها مشاهده نشده است. اما به‌هرروی به این دلیل که بستر این درگاه امنیت لازم را ندارد تصمیم بر آن است تا این درگاه را کنار بگذارند.»

او افزود: «البته باید تأکید کنم که بانک مرکزی در تلاش است تا فقط درگاه یواس‌اس‌دی را کنار بگذارد و این موضوع ارتباطی به کانال‌های موبایلی ندارد، به این معنی که ما کماکان باید بتوانیم سرویس‌های پرداخت قبض، فروش شارژ و مهم‌تر از همه خرید را در بستر کانال موبایل ارائه نمائی‌ام.»

.

ایران کیش روی پرداخت درون برنامه‌ای تمرکز کرده

معاون فناوری اطلاعات ایران کیش نیز به ابزار خرید درون برنامه (IN APP PURCHASE) ایران کیش اشاره کرده و خاطرنشان ساخت: «بعد از اعلام خبر حذف یواس‌اس‌دی باید جایگزینی برای MOBILE PAYMENT (پرداخت موبایلی)، پیدا می‌کردیم. که خوشبختانه این کار را هم انجام دادیم و در حال حاضر با چند سازمان درباره طرح‌هایمان مذاکرات موفقیت‌آمیزی داشتیم. بناشده است تا استانداردهایمان را در عرصه‌های جدید، نهادینه کنیم.»

او تأکید کرد: «با کارهایی که صورت گرفته است ما جایگزین خیلی خوبی برای پرداخت موبایلی پیدا کردیم.»

طبری با بیان اینکه شرکت ایران کیش به دلیل این جایگزینی، چندان از بابت قطع یواس‌اس‌دی‌ها نباید احساس نگرانی و یا زیان فاحش کند گفت: «البته برخی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک مطمئناً با تصمیم اخیر بانک مرکزی دچار زیان‌های زیادی خواهند شد. بخصوص شرکت‌هایی که چندین سال است، تمرکز تجاری‌شان بر حوزه یواس‌اس‌دی‌ها بوده و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی بر روی آن کرده‌اند تا جایی که ممکن است فعالیت‌هایشان دچار خطر شود.»

پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات ایران کیش

پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات ایران کیش

معاون فناوری اطلاعات شرکت ایران کیش اضافه کرد: «اما طبیعی است که ما باید از این تهدید به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.»

او اشاره کرد: «درخصوص IN APP PURCHASE ایران کیش راه‌حل‌های زیادی بررسی شده. تحقیق و توسعه صورت گرفته و نهایتاً می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از راه‌حل‌های امن و مطمئن توسط ایران کیش ارائه شده است. حتی جلساتی هم تیم فنی و امنیت شرکت شاپرک داشتیم و راه‌حل را اعلام کردیم که خوشبختانه کلیت آن مورد اقبال تیم شاپرک قرار گرفته و منتظر دستورالعمل جدیدی در این خصوص از طرف شاپرک هستیم تا بتوانیم استانداردهای خود را همراه با استانداردهای ابلاغی نمائی‌ام.»

طبری در پایان سخنان خود با اشاره به اپلییکیشن پات گفت: «اپلیکیشن پات در حال ارتقا و بهبود است. نسخه IOS آن نیز ارائه شده است. امکانات جدیدی هم به اپلیکیشن پات اضافه کردیم و فکر می‌کنم تا پایان شهریور نسخه بسیار کاملی از این اپلیکیشن خواهیم داشت.»

در پایان صحبت‌های فرامرزی و طبری این موضوع به ذهن می‌رسد که از قرار معلوم حذف یواس‌اس‌دی‌ها برای هر شرکت‌های پرداخت الکترونیک زیان‌بار باشد برای برخی شرکت‌های پرداخت الکترونیک نیز آغاز فصلی نو در صنعت پرداخت الکترونیکی و نوآوری در کشور است.